T.I.A - This Is Africa

2010-09-11 @ 16:54:36
Har tagit mig en liten blogg-paus....eller en ganska lång sådan. För två veckor sedan kom jag hem från en jobb-resa till Sydafrika och Zambia, och sen dess har det varit fullt upp. Vi åkte till Zambia för ett kickoff möte med vår kund. Det kändes en aning spännande att åka till ett land som man i vanliga fall kanske inte skulle komma på tanken att sätta sin fot i. Innan resan hade vi förberett oss genom att äta Malaria profylax, Dukoral och även ökat upp våra vaccinationsdoser för Hepatit. Nu skulle vi visserligen inte vistas utanför civilisationen, men man vill ändå vara på den säkra sidan. Om jag ska åka dit igen så kommer jag även att ta vaccin mot Gula Febern.

Väl på plats så visar det sig i alla fall att det inte är myggsäsong, tack och lov. Våren hade precis kommit till Zambia och Jakarandaträden blommade i vackert lila-blå ton, även papegojliljor och annat kantade vägarna. Det fanns dock en nackdel med att det var vår, lokalbefolkningen brände sina odlingsmarker och varje afton låg ett tjockt täcke rök över staden. Zambia är ett land som välsignats med väldigt bördig jord, så fort man planterar något så växer det så det knakar.

Vad gäller brottsligheten i landet så är den väldigt hög. Det var murar med taggtråd längst upp runt varje hus i staden vi bodde i, Kitwe. Detta kändes i sig som ett tecken på att här är man inte ute efter det blivit mörkt. Det farligaste man utsätter sig för i Zambia är nog ändå trafiken. Det är vänstertrafik, vägarna är hemskt dåliga, folk köper sina körkort, polisen är korrupt och många bilar saknar bromsar. Ja, jag behöver kanske inte säga så mycket mer än så.

Vi lyckades i alla fall hålla oss friska och hela allihopa. Och maten vi åt var faktiskt riktigt bra, vilket vi alla varit rädda för innan vi åkte. Här kommer ett litet bildkollage. De flesta bilder jag tog är däremot jobbrelaterade och de får jag inte lägga upp här, men jag lyckades knäppa några omgivningsbilder. Solnedgångarna var otroligt vackra!




Vi bodde i ett jättmysigt annex, två kvarter från motellets huvudbyggnad. En nackdel dock, här fanns spindlar stora som tefat! Iiiihhh!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback