Sommararbete

2009-06-13 @ 21:30:24
Idag har vi sommararbetat på dagis. Varje år är det lite grejer i utemiljön som måste fixas till såsom se över staketen, olja in diverse utemöbler, kantskära runt gångplattor mm. Vi brukar också hitta på lite leksaker till barnen. Förra året byggde några av föräldrarna trähästar av gamla kabeltrummor, några gjorde en tankstation, en gammal eka fick bli ett piratskepp och det blev även en klättervägg.

Det brukar vara riktigt kul, speciellt eftersom vi föräldrar får en chans att träffas och göra något tillsammans för våra barn. I år var det däremot inte lika kul som förra. Det var jättedålig uppslutning, många familjer hade inte möjlighet att dyka upp och det var jättesynd. Visst, det kan inte passa tidsmässigt för alla, men man kan ju åtminstone höra av sig och säga att man inte dyker upp.

Däremot blev det en hel del gjort ändå. Vår familj hade fått till uppgift att bygga ett golv under rutschkanan. Måste ju erkänna att det blev mest D som snickrade.... åsså pappan Jonny som fick skruva trallvirke. Själv kände jag nog att jag inte hade så mycket att tillföra, blev mest att hålla och mäta och såna där "bisittar"-grejer. Sen kom vi också på att vi skulle bygga igen en del av sidorna på utrymmet under rutschkanan. D tog plywood-bitar, sågade till dem och skruvade fast. Sedan borrade vi några hål på vardera sida med en dosfräs. Det var här jag äntligen fick en uppgift som passade mig som handen i handsken. Jag ska måla dessa skivor på nåt roligt sätt. Tror att jag ska göra blommor kring hålen, eller nåt anna färgglatt. På grund av regnrisk samt brist på färg blev detta tyvärr inte gjort idag, men någon dag i sommar ska jag smita hemifrån och måla, tror att det kommer att bli riktigt fint.

När vi kom hem hade vi fortfarande barnvakt så vi satte igång att jobba lite här hemma också. Eftersom D liks har hemma kåpsläpen tog jag tag i förrådet och rensade lite där. Fick ihop två sopsäcker med bråte som ska till tippen. Hann bli aningen nostalgisk när jag gick igenom bebiskläderna som jag bar ut i höstas. Tänk vad liten han var förra sommaren och tänk att det redan gått ett år.

Senare på aftonen kom svärmor och svärfar tillbaka med barnen. Vi grillade karrékotletter, käkade hemgjord potatissallad till och åt sedan en megagod kladdkaka till efterrätt. Nu är jag helt slutkörd efter en lång, fullspäckad dag. Ska gå och borsta tänderna och sedan lägga mig och försöka fortsätta läsa "Luftslottet som sprängdes". Den är minst lika bra som de första två böckerna. När jag ligger och läser brukar det sluta med att jag kämpar och spärrar upp ögonen för att stå emot min trötthet och inte somna. Det är ju så himla spännande, och om jag somnar så får jag ju inte läsa vidare förrän nästa kväll. Jag vill ju läsa klart på en gång!



Bild
www.stieglarsson.se

Kommentarer
Postat av: Johanna

Ååå, den tredje boken är ju allra allra bäst!!!!



En tanke inför nästa års sommararbete är kanske att planera in datumet riktigt tidigt och betona att det är för att ingen ska hinna boka in annat. Det känns som att dagis kommer i andra (eller kanske sista) hand för många...Visst kan man göra sin arbetsuppgift vid annat tillfälle, men vi förlorar mycket av vi-känslan på det sättet.



Tycker det vaerkar som att ni gjort mycket bra iaf, Jonny ska köpa lysrören till ladan idag så kommer väl de upp under veckan också. Ses på tisdag!



Johanna

Postat av: Johanna

Vilken fin, glad, rolig och somrig design!!! :)

2009-06-15 @ 11:51:32
URL: http://hemmahosjohanna.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Tack tack. Är egentligen inte så färgglad av mig, men kände att sommaren är ju här..eller...enligt kalendern är den det, men vädret säger nåt annat.

2009-06-15 @ 15:16:04
URL: http://deli.blogg.se/
Postat av: Malin

Hej tjejen! Jag gillade också Milleiumtrilogin, såg nyligen filmen Män som hatar kvinnor och blev faktiskt positivt överraskad. Annars brukar man lätt kunna bli besviken på filmatiseringar.

Daniel jobbar sista vecka nu innan semestern så förhoppningsvis kommer sommarvärmen snart. Hoppas allt är bra med er! Trevlig midsommar! Kram Malin

2009-06-15 @ 20:47:53
Postat av: Ida

Det var JÄTTE kul i lördags... Lite mycket att dricka bara.... Söndagen spenderade jag mest med toan.. :o(

Det blir bara släktkalas, tycker hon är för liten att ha kalas.. När börjar du semestern?

Ja just det, medans jag kommer ihåg, tisdagen den 14Juli kl3 tänkte vi i "tisdags" gruppen träffas hela familjerna på skolan å grilla å barnen får busa + dom som har semester å vill dricka nån öl går det oxå bra :o)

2009-06-16 @ 20:59:13
URL: http://iefb.blogg.se/
Postat av: Johanna

139 dagar till vad???

2009-06-17 @ 19:34:00
URL: http://hemmahosjohanna.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Malin: HEEEEEj kompis. Hoppas ni har det bra! Skönt att det snart är semester. Vad gör ni i sommar?

Nu har jag läst klart boken. Synd att de inte kan ena sig om vad de ska göra med den 4e boken. Trevlig midsommar på dig med!!! KRAMAR



Ida: Vad bra att ni hade en kul kväll. Jag går på semester v.27, så då SKA vi leka. Ses snart.



Johanna: Nu har jag specificerat vad nedräkningen gäller....hehe, ni behöver inte spekulera i sådana saker som -är hon gravid eller?...

2009-06-18 @ 10:00:55
URL: http://deli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback