Barnförkläde

2009-04-01 @ 11:08:01
Har de senaste dagarna småpysslat lite när det funnits tid över. Det har resulterat i ett nytt barnförkläde. Jag bestämde mig för att norpa en bit av vår prickiga vaxduk och sedan försöka trolla ihop nåt. Visst, jag kunde ha gått den enkla vägen och klippt ut själva förklädet och sedan kantat med kantband, men jag ville testa sy det helt i vaxduk. Vad har jag då lärt mig av detta..... (förutom att gå den enkla vägen nästa gång).

- PVC går utmärkt att forma, använd ett strykjärn med ett smörpapper som mellanlägg. OBS! Ej för hett!
- Istället för att nåla bör man tejpa fållarna.
- När man syr i PVC bör man plocka bort pressarfoten...annars suger den bestämt fast i tyget!
- Utan pressarfot kan symaskinen lätt skena iväg, så sy försiktigt, inga fastsydda fingrar tack!
- Skit i hur sömmarna ser ut, var nöjd när du fått dit dem!!

Resultatet blev som följer (inga närbilder på detta alster...)



Är lagom nöjd med resultatet, det blev i alla fall ett fint förkläde till slut....

Kommentarer
Postat av: Johanna

Du är så duktig!! Jättefint!!!

Postat av: Elisabeth

Johanna: Tack tack. Fast du vill inte se hur det ser ut på nära håll...Mysig teater idag va? Tänk att på förra årets uppsättning låg du på BB med Lova.



Och på frågan om jag tänker öppna en liten butik o sälja saker så...nej, behåller gärna grejerna själv eller ger till nära o kära. (Elefanterna brukar vara en välkommen present).

2009-04-04 @ 18:02:19
URL: http://deli.blogg.se/
Postat av: Johanna

Det är kul att se dina alster och låta sig inspireras! Tycker det är så fantastiskt med människor som kan sy på maskin, är tyvärr inte begåvad med den färdigheten...



Teatern var bra, de är så duktiga våra fröknar (och barn naturligtvis). Wille ville ju inte sjunga då han hävdade att han inte övat och inte kunde sångerna, men väl hemma har han sjungit på dem hela helgen...(?)



Lycka till imorgon nu med Julius på dagis!!



/Johanna

2009-04-05 @ 19:54:17
URL: http://hemmahosjohanna.blogg.se/
Postat av: Josse

Tackar tackar. Jo nu har gardinerna också kommit upp. Så sakta men säkert börjar Novas rum bli klart. Och nej hon har inte fått flytta in än=) Men snart, måste bara vänja mig vid tanken först=)Kram.

2009-04-06 @ 21:50:13
URL: http://jossela.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback