Ode till min farfar

2008-07-28 @ 19:39:03

Precis som sommaren har gått och blivit som allra härligast har det som vi alla gått och väntat på inträffat. Min farfar, Sigge, har dött. Han var en sån där busig farfar som alltid gjorde små hyss när inte farmor såg på. När vi var små och åkte bil med honom brukade han alltid skoja till det med att svänga på ratten fram och tillbaka i en väldans fart så hela bilen skakade och vi ungar skrattade hejdlöst. Det var på den gamla goda tiden, när man fick sova i bakluckan på bilen eller stå upp mellan framsätena medan bilen skuttade fram. Farfar var också den som vid middagsbordet alltid brast ut: -"Ättern barne för i morrn ska skinne borta je!". Översatt till svenska betyder det väl ungefär:-"Ät barn för imorgon ska ni jobba så skinnet åker av". Kanske en rätt rå mening, men det var alltid superkul när han sa det. Ett annat farfar uttryck är "Grisar i luften" och vad han menade med det har jag aldrig fått kläm på. När man var ute och gick med honom sprang han alltid tjugo meter framför oss andra, för det var krut i gubben, det vill jag lova.

På sistone har farfar inte varit den busiga och alerta karl som jag känt honom som. Han fick för några år sedan diagnosen KOL och till råga på allt har han även lidit av Parkinsons. Livet har liksom runnit ur honom och vi har alla gått och väntat på hans oundvikliga slut. Sist jag träffade honom var det nog inte mycket liv kvar i "tjärn-gubben" som han även kallades och jag undrar om han själv nästan längtade till allt var över.  Hela 85 år fick han i alla fall leva och det är inte fy skam det. Vi är många som kommer att minnas honom med ett leende på läpparna.

God Natt Farfar och Vila i Frid!





Farfar Sigge på Vilgots dop

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback